tisdag 1 september 2009

Första smakportionen 1 september

Idag har jag ätit gröt för första gången och smakat på vatten har jag också gjort.

Jag sitter och väntar på att mamma ska sluta fotografera mig. Gröten är i den fina tallriken och vattnet i muggen. Sen kom mamma på att muggens pip var för stor så jag fick vatten på skeden istället.


Först var jag lite tveksam, satt och bara smakade en lång stund på gröten. Sen fick jag lite vatten och det sörplade jag i mig. Då provade mamma med lite gröt till och jag gapade stort. Mamma hade planerat att jag skulle få 1 tsk gröt och 1 tsk vatten men jag bara gapade och gapade. Det slutade med att jag åt upp allt i tallriken (ungefär 1 msk) och drack säkert 3-4 tsk vatten. En hel del hamnade förstås utanför men det var nog runt hälften som kom i. "Proffsen" säger att man ska ta det lugnt när man börjar med mat men att så länge barnen gapar är det okej att ge mer, inom rimliga gränser förstås. Nu ska vi fortsätta med gröt den här veckan och i samma mängd. Sen blir det nog potatis och om jag vill kommer vi öka mängden gröt nästa vecka.


När gröten var slut slickade jag på bordet, så mumsigt var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...