torsdag 28 januari 2010

Currykorv och fasterbesök 28 januari

Idag har vi bara tagit det lugnt igen, inte ens varit utanför dörren. Jag har lekt en del i mitt rum och sen fortsatt att utforska alla små utrymmen här hemma. Eluttaget bakom tvhögtalaren är väldigt intressant och när mamma säger nej lite lugnt så skrattar jag bara. Men när mamma sen säger NEJ då blir jag ledsen och tårarna rinner. Mamma har talat om att det är farligt att peta i uttagen men de är ju så spännande (Mamma kommenterar: Vi har petskydd i uttagen men det har inte alla så Vincent måste lära sig att låta bli dem!)

Till lunch har jag ätit god laxpudding som mormor gjort. Nu finns det bara 1 portion kvar men mamma har fått receptet så hon kan prova att göra det hemma.
Kommer ni ihåg julknäckebrödet som jag fick smaka på hemma hos gammelfaster Eva? Mamma köpte ju hem 2 paket till mig men sen ratade jag det totalt. Ville inte alls äta det. Men för någon dag sen fick jag prova igen och nu är det mumsigt igen. Så innan middagen när jag började bli lite väl hungrig fick jag en halva med lite osaltat smör på. Mums!

Pappa gjorde currykorv till middag idag. Det är falukorv som ligger på en bädd av purjolök, krossade tomater och mellangrädde. Ovanpå strör man riven ost. Till det kan man äta ris eller potatis. Vi valde ris den här gången. När jag kände lukten av maten så kröp jag ut till köket och satte mig på golvet och kikade in i ugnen. Pappa som precis var klar med allt satte sig med mig på golvet tills maten var färdig.

Jag fick också äta currykorv. För experterna säger att vid 8-9 månader kan bebisar börja äta "vanlig" mat, alltså det mesta som de vuxna äter. Vi ska bara inte ha lika mycket salt, så pappa lät bara bli att salta och så fick de vuxna göra det innan de åt. Jag tyckte att det var väldigt gott och som tur var kunde vi spara 3 portioner till mig.

När vi ätit färdigt kom faster Lucy hem till oss. Hon hade med sig kladdkaka som jag inte fick smaka av, inte heller av glassen fick jag smaka. Men det gjorde inte så mycket, inte ännu i alla fall. Vänta bara tills jag blir större, då ska jag äta massor av glass!
Faster Lucy blev jätte imponerad av mig idag, för att jag kan krypa så bra och ställa mig upp mot tex soffan. Mamma försökte ta en fin bild på mig och faster Lucy men jag är inte speciellt stilla längre. Så den här blev bäst av alla hon tog.

På kvällen skjutsade mamma hem morfar som lånat bilen till träningen (det är mormor och morfars bil egentligen och vi lånar den för våran egen är sönder). Precis när mamma kommut utanför dörren vaknade jag och ropade på henne. Mamma, mamma, mamma. Det blev pappa som fick gå in och stoppa om mig. Men sen vaknade jag i alla fall men istället för att ropa efter mamma så ropade jag efter pappa. Papapapapapapa. Jag låg i sängen på magen och ropade efter pappa, orkade inte ens lyfta upp huvudet eller sätta mig upp. Pappa kom in och så fick jag sitta en stund med honom i soffan. Tack pappa, det var mysigt!

3 kommentarer:

  1. Om jag inte missminner mig har Vincent redan smakat glass, kan ha varit hemma hos mormor o morfar. Visst smakade det bra Vincent :)

    SvaraRadera
  2. Hej hej,

    hoppas allt är bra i snökaoset!!
    Ville bara tipsa om ny tävling hos mig,
    - http://www.muppsan.com/2010/01/vinn-valfri-geggamoja-mossa.html

    - Ni har väl inte missat dom andra tävlingarna som ligger uppe? - Här hittar ni alla, http://www.muppsan.com/search?q=t%C3%A4vlingsregler

    Välkommen in och tävla och lycka till.!!

    SvaraRadera
  3. heheh fiiin bild, lille parveln!!
    kram kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...